نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1281
-
الف
+

رونمایی از قوالی و مناقب‌خوانی‌های رضوی هنرمندان افغانستان

به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس آلبوم «قول و قبول» مجموعه‌ای از مناقب‌خوانی‌های رضوی هنرمندان افغانستان رونمایی شد.

به گزارش آی فیلم 2، به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس آلبوم «قول و قبول» شامل قوالی و مناقب‌خوانی‌های رضوی هنرمندان افغانستان با حضور جمعی از هنرمندان در نگارخانه رضوان رونمایی شد.

مجموعه قول و قبول شامل 9 اثر قوالی با نام‌های «قبولم کن»، «سجده‌گاه ارادت»، «باد زانو می‌‌زند»، «چه حالی داریم»، «یا نور و یا قدوس»، «توتیا»، «مور می‌رقصد»، «ملک سلیمانی»، «قبولم می‌کنی؟» و 6 اثر مناقب‌خوانی با عناوین «می‌چرخد»، «یک قطعه از بهشت»، «آهوی کیست؟»، «یا ضامن آهو»، «با دست خالی آمدم» و «رسیدم دوباره» است.

«جواد تابش»، «عبدالخالق رضایی» و «عبدالقادر عزیزی» خوانندگان این آثار هستند و «هوشنگ جاوید» تنظیم آهنگ‌هی این آثار را بر عهده داشته‌اند.

«عبدالحمید طالبی»، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این آلبوم اظهار کرد: ارتباط کهن بین دو ملت ایران و افغانستان ناگسستنی است و این حس همدلی در برخی حوزه‌ها از جمله عرض ارادت به ائمه اطهار(ع) بیشتر جلوه‌گر بوده است.

طالبی با تأکید بر ارادت شیعیان و اهل سنت به اهل بیت(ع) گفت: پیش از این ما قوالی را فقط در مدح رسول اکرم(ص) و میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) می‌شنیدیم، اما با ابتکار و خلاقیت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و جمعی از هنرمندان، قوالی رضوی نیز تولید شد.

«هوشنگ جاوید»، پژوهشگر و نویسنده حوزه هنرهای آیینی نیز در این مراسم عنوان کرد: هنرمندان شیعه و اهل سنت دو کشور ایران و افغانستان در یک وحدت عملی دست به تولید اثری زدند که متن و مضمونش در خدمت تبلیغ و ستایش کریم اهل بیت (ع) است و به آن یقین داشتند.

م ا 

 

نظر شما
ارسال نظر